W ostaniem czasie bardzo dużo się zmienia w prawie podatkowym. Wprowadzane są zmiany w rozliczaniu firm. Od ubiegłego roku obowiązek wysyłania plików JPK mają duże ,średnie i małe przedsiębiorstwa, a w 2018 roku obowiązek ten ma dotyczyć również mikro przedsiębiorców. W skrócie mówiąc JPK to informacja o operacjach gospodarczych ewidencjonowanych w danym okresie czasu. Zmiany te to nic innego jak uszczelnienie systemu podatkowego.
Przesyłanie ewidencji VAT w formie jednolitego pliku kontrolnego dotyczy miro przedsiębiorców już od stycznia 2018 i stanowi to comiesięczny obowiązek do dnia 25 po miesiącu, którego dotyczy. Przekazywanie JPK musi odbywać się drogą elektroniczną, za pomocą specjalnie do tego celu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów programu „Klient JPK”.
Wysyłanie tego typu plików drogą elektroniczną wiąże się z potwierdzeniem tożsamości wysyłającego plik JPK i do tego celu może posłużyć podpis kwalifikowany lub bezpłatny profil zaufany ePUAP. Można go łatwo założyć na logując się do U PUAP na stronie Ministerstwa Finansów, odnaleźć najbliższy punkt, w którym można uwierzytelnić profil. Takim miejscem jest albo oddział ZUS-u lun Urząd Skarbowy, lista jest dostępna również na stronach ministerstwa. Należy się udać do wybranego punktu z dowodem osobistym i samo potwierdzenie trwa dosłownie kilka minut, a sam profil zaufany można używać nie tylko do wysyłania JPK, ale również do załatwienia wielu spraw administracyjnych.
Uszczelnianie systemu podatkowego ciąg dalszy, czyli JPK I Split payment.Dane do pliku JPK można wprowadzić ręcznie w pliku csv, którego wzór można pobrać ze strony Ministerstwa Finansów i jak to zrobić również dokładnie wyjaśnia Ministerstwo Finansów na swojej stronie. Producenci programów finansowo księgowych poszli na szczęście o krok na przód i umieścili w swoich programach możliwość generowania takiego pliku w poprawnej formie. Wystarczy zapisać go na dysku komputera i poświadczyć tożsamość (podpisać) profilem zaufanym, a następnie wysłać bezpośrednio z programu księgowego lub podpisać podpisem kwalifikowanym (płatne narzędzie) i wysłać do Ministerstwa
Kolejna ważna zmiana dotycząca podatku VAT ma wejść w życie w lipcu, a dotyczyć będzie wprowadzenia mechanizmu podzielonych płatności dla podatników vatowców tzw. Split payment. Będzie to polegało na tym, że rozliczenia pomiędzy podmiotami będą podzielone na płatność netto i vat. Kwota netto będzie przelewana bezpośrednio na konto bankowe sprzedawcy, a wartość Vat na dodatkowe konto, które banki zobowiązane będą prowadzić bezpłatnie. Początkowo zmiana ta miała wejść w życie w styczniu, później zmieniono termin ma kwiecień, ale ostatecznym terminem będzie lipiec. Odroczenie tego terminu podyktowane było zbyt krótkim czasem na przystosowanie się pod względem technicznym banków, systemów bankowych do tych zmian. Czym może skutkować takie rozwiązanie, a no tym że wielu przedsiębiorców do tej pory korzystać z kwoty brutto na koncie bankowym i obracać kwotą brutto w rozliczeniach. Po zmianach podatnicy będą mieli do dyspozycji jedynie kwotę netto.